Можливості цифрової доступності для всіх

Днями представники ІФНТУНГ – виконуючий обов’язки начальника відділу цифровізації, доцент кафедри комп’ютерних систем і мереж Мар’ян СЛАБІНОГА та професор кафедри інженерії програмного забезпечення Ігор ЛЮТАК, взяли участь у зустрічі «Розширюючи можливості: цифрова доступність для всіх», що пройшла в форматі круглого столу в івано-франківському офісі компанії EPAM.

 Учасники круглого столу обговорили ключові виклики, які стоять перед закладами вищої освіти з точки зору інклюзивності. Зокрема, багато думок було висловлено стосовно прогресу організації навчання з використанням дистанційних технологій за роки пандемії та повномасштабного військового вторгнення рф в Україну та сформульовано ключові завдання та перспективи, які новітні методи навчання дозволяють відкрити для маломобільних груп населення та осіб з порушенням зору та слуху.

Особливе місце в дискусії посідало дотримання стандартів цифрової доступності WCAG, які зараз стають обов’язковими в країнах Європи та адаптовані в Україні як ДСТУ EN 301 549:2022. Цей стандарт є зараз одним із ключових для розробки і впровадження цифрових сервісів, які забезпечує держава, а тому заклади вищої освіти повинні прагнути до якомога вищого рівня відповідності йому при наданні послуг, пов’язаних із інформаційними технологіями.

В рамках дискусії Мар’ян СЛАБІНОГА зазначив: «Хороший розробник програмного забезпечення знає, що найякісніший програмний продукт - не той, який був ретельно протестований та пройшов формальну перевірку на фінальному етапі, а той, який із самого початку задумувався як продукт, легкий для тестування і спроектований з думкою про дотримання вимог та найкращих підходів. Так із доступністю цифрових продуктів для людей з інвалідністю - набагато простіше і органічніше не старатися привести уже фактично готовий і розгорнутий продукт до певних стандартів і вимог, а вже на етапі проєктування та розробки працювати з думкою про те, чи буде зручно цим сервісом користуватися».

 Учасники дискусії обговорили подальші перспективні напрямки роботи, серед яких тренінги викладачів щодо проєктування електронних курсів, які відповідають вимогам цифрової доступності, а також введення навчальної дисципліни «Цифрова доступність у проєктуванні програмного забезпечення» для студентів, що вивчають веб-розробку, адже запит на відповідність сервісів цим нормам буде тільки зростати.