Відповідно до Стратегії сталого розвитку України та вимог Програми енергонезалежності науковці Івано-Франківського національного технічного університету нафти і газу виконують дослідження, головним завданням яких є забезпечення енергетичної безпеки та перехід до енергоефективного й енергоощадного використання та споживання енергоресурсів із впровадженням інноваційних технологій.
Витоки нафти з танкерів, вибухи на свердловинах, пошкодження магістральних трубопроводів стаються, на жаль, не лише в фільмах-катастрофах. Аварії при видобуванні і транспортуванні газу й нафти в Україні цілком можливі, адже чимало свердловин та газопроводів використовуються вже багато десятиліть і майже вичерпали ресурс безпечної експлуатації. Саме над тим, щоб попередити ці аварії, працюють сьогодні науковці ІФНТУНГ.
Так, за результатами конкурсу «Наука для безпеки людини та суспільства» та підтримки Національного фонду досліджень України наприкінці 2020 року університет отримав грант (загальна сума фінансування близько чотирьох мільйонів гривень) для виконання наукових досліджень і розробок «Підвищення рівня екологічної безпеки процесів видобування та транспортування енергетичних вуглеводнів». Керівник проєкту – професор кафедри технологій захисту навколишнього середовища Інституту природничих наук і туризму Любомир Ярославович Побережний. Мета проєкту - напрацювання комплексу заходів для зменшення техногенного навантаження і захисту довкілля через створення системи техногенно-екологічного моніторингу і ризик-менеджменту об’єктів нафтогазового сектору.
В інтерв’ю для Національного фонду досліджень України Любомир Ярославович розповідає, що такі аварії різного рівня складності – не рідкість і збитки від них можуть бути величезними. Біля пошкодженої нафтової свердловини, як правило, утворюється чорне смердюче озеро, що отруює все довкола. При підземному витоку нафта потрапляє до водоносного горизонту, і може пройти кілька днів, перш ніж це помітять.
«Ситуація ускладнюється тим, що чимало свердловин-довгожителів знаходяться в західних областях України, поблизу рекреаційних зон. Якщо щось станеться, - збитки від аварії поблизу такої зони можуть складати десятки мільйонів гривень. Значно більше коштів доведеться витратити за 5-10 років для відновлення довкілля. Тоді й про відпочинок у найближчі роки в такій зоні доведеться забути. Аварії на газопроводах не менш небезпечні. У 2007 році, наприклад, потужний вибух стався на території нашої країни на газопроводі Уренгой-Помари-Ужгород. Уламки (деякі з них важили до пів тонни) летіли на десятки метрів, а біля трубопроводу утворилася величезна вирва!», - розповідає про актуальність проблематики Любомир Побережний.
У чому ж суть проєкту, як будуть його реалізовувати та як зменшити ризики аварій в інтерв’ю керівника проєкту Любомира Побережного: https://cutt.ly/mbfvgrk