Така характеристика якнайкраще підходить для дистанційного навчання, бо нам доводиться жити, працювати, навчатись, забезпечувати якість освіти та ефективність управління в умовах соціального дистанціювання.
«За умови, що дистанційне навчання в навчальному закладі – це добре організована й контрольована освіта з використанням комп’ютерної техніки й комунікаційних мереж, - ділиться своїми думками Віталій Ярославович Василишин – заступник директора Інституту інженерної механіки, доцент кафедри інженерної та комп’ютерної графіки та експерт з акредитації освітніх програм Національного агентства із забезпечення якості освіти. – Сьогодні вже змінилося декілька поколінь спеціальних технологій в галузі дистанційної освіти – починаючи від звичайних друкованих освітніх видань до сучасних комп'ютерних технологій: освітнє телебачення, аудіо та відеотрансляції, відеоконференції, E-Learning, різноманітні інтернет-трансляції, інтернет-конференції). І я мав нагоду познайомитись з досвідом інших вузів по дистанційному навчанню і можу сказати, що наш Центр дистанційного навчання є передовим. Його платформу Moodle можна вважати гідною альтернативою іншим засобам. Мені вона надзвичайно допомогла».
Сьогодні багато говорять про нарікання студентів на надання студентам завдань щодо читання фантастичних обсягів навчальної чи наукової літератури або написання валу трудомістких і беззмістовних письмових робіт.
«Дехто уявляє інформаційні ресурси дистанційного навчання, як сукупність відсканованих підручників, розміщених в Інтернеті, які потрібно прочитати, а потім переказати. Але це далеко не так. Звісно, якісно створені мультимедійні підручники є частиною ресурсу дистанційного навчання, проте головний його аспект – це постійне інтерактивне спілкування студента з викладачем. А для предметів, які я викладаю – «Нарисна геометрія» та «Інженерна та комп’ютерна графіка», такий підхід взагалі неможливий. Так, працювати дистанційно нелегко. Неможливо замінити живе спілкування викладача зі студентами: пояснення матеріалу, коли бачиш очі студента, не замінить жодне найкрутіше відео. А лабораторні роботи, а курсова? Студенти намагалися йти навіть на крок попереду від завдання. Особливо під час виконання робіт на комп’ютері в програмі KOMPAS. Я намагався забезпечити моїх студентів основним обсягом навчального матеріалу, давав можливість спілкуватися й одержувати постійний зворотний зв’язок від будь-якого студента, де б він не перебував».
Багато психологів говорять про віртуальну втому в умовах дистанційного навчання.
«Що ж, в цій ситуації студента всебічно потрібно підтримувати своїми фаховими консультаціями та порадами, аби вони не шукали відповіді на незрозуміле питання в інтернеті. Я майже постійно зі своїми студентами на зв’язку у Viber, Telegram та ін., при потребі й не тільки під час пар: вони телефонують за порадами з приводу технічних аспектів роботи на сайті. Звісно, пояснюєш, розповідаєш, як подолати труднощі, з якими вони стикаються. Але загалом студенти дуже активно включились в дистанційний навчальний процес. Так, треба було думати, як залучати студентів, якими матеріалами. Хоча в декого віртуальна втома почалась одразу (сміється). На початках, коли деякі студенти вважали, що карантин на тиждень-другий, вони не виходили на зв’язок, робили вигляд, що до сесії далеко, але… Все змінилось. Почалась робота, кресленники, ескізи, формати А4, А3».
Вочевидь, закладам освіти доведеться системно осмислити обсяги, форми організації дистанційного навчання та притомні інструменти контролю його якості.
«Дистанційна форма навчання в нашому університеті досить ефективна. Відчувається технічна підтримка з боку працівників ЦДН, дуже подобається їхнє відповідальне ставлення. Платформа MOODLE дає хороші можливості, зокрема, для створення тестів із варіантами зміни вихідних даних у задачах. І цю платформу потрібно розвивати для всіх курсів, бо, як показала практика, комунікація студент-викладач у соціальних мережах призводить до велетенських списків повідомлень. Хоча мої практичні заняття проходили за допомогою різних комп’ютерних програмних продуктів.
Ми ще будемо аналізувати переваги та недоліки дистанційного навчання у всеукраїнському масштабі, але вже сьогодні кожен викладач, який упродовж трьох місяців став учасником цього процесу, може сказати, що основною перевагою дистанційної форми навчання є, передусім, її зручність: студент самостійно обирає час і місце для навчання (індивідуальний процес навчання та гнучкий графік консультацій). Заміна конспектів електронними ресурсами та новітніми методами навчання, а також постійні консультації з викладачем надають цій формі самоосвіти додаткові переваги – відсутність необхідності відвідувати лекції та семінари та демократичний зв’язок «викладач–студент».
То чи можна вважати, що для студентів дистанційне навчання – благо?
«Взагалі для навчання «на відстані» потрібно мати сильну мотивацію й самоорганізацію, бо, як було сказано, дистанційне навчання – це, передусім, самоосвіта, тобто здатність студента працювати самостійно. Для когось це є перевагою, а для когось, навпаки, – недоліком, – все залежить від людини та її характеру».
Сьогодні і студенти, і викладачі, і працівники скучили за світлими та просторими університетськими аудиторіями, лабораторіями та живим спілкуванням. Але Віталій Василишин вважає: «Це був час сміливих та нестандартних кроків, які успішно зробили викладачі ІФНТУНГ, щоб навчати дистанційно».