"Якість вищої освіти вимагає більшого"

Максим Карпаш: абітурієнти мають цікавитись, чи акредитована освітня програма, на яку вони планують вступати

1 лютого 2022 року почалась реєстрація на зовнішнє незалежне оцінювання. Тобто майбутні випускники шкіл вже визначаються з тими предметами, з яких вони будуть складати ЗНО для вступу до закладів вищої освіти.

Далі їх чекає нелегкий вибір як закладу освіти, так і освітньої програми, на якій вони бажають навчатись. Якщо з вибором предметів ситуація відносно проста (українська мова та математика є обов’язковими, а для вступу в університети треба три предмети), то з вибором освітніх програм та закладів усе складніше.

Аналогія тут проста: як обрати магазин, у якому купити коштовну річ, і як потім в ньому обрати саме те, що хочете. Відгуки та власний досвід можуть бути тільки допоміжними. Часто ми орієнтуємось на бренд, а також на документальні підтвердження когось авторитетного: сертифікати, декларації тощо.

За великим рахунком, те саме маємо в системі вищої освіти: з 2019 року активно функціонує Національне агентство забезпечення якості вищої освіти (НАЗЯВО), яке через прозорі механізми визначає, кому слід недовіряти (відмовляє в акредитації), до кого слід придивитись пильніше (умовна акредитація на 1 рік), хто робить свою роботу добре (акредитація на 5 років), а також на кого слід рівнятись іншим (зразкова акредитація).

Тобто тепер абітурієнти повинні цікавитись, чи акредитована освітня програма, на яку вони планують вступати, на скільки років, які шанси у неї, якщо ще немає. Можна навіть прочитати звіт тих експертів, які збирали усю важливу інформацію про цю програму, винесли свої судження про неї. Експерти є фахівцями у межах спеціальностей, на яких функціонують оцінювані ними освітні програми, а один із них завжди є студентом. Словом, це класний відгук експертів – такий собі аналог детального огляду продукту.

Аби підтримати цю позитивну практику, група депутатів у січні 2022 року внесла законопроєкт №6531 щодо актуалізації законодавства у сфері забезпечення якості вищої освіти. Цей проєкт закону містить кілька важливих вимог, які зараз жваво обговорюються на різних фахових майданчиках. Серед найважливіших норм законопроєкту, на думку автора, наступні…

Весь матеріал читайте у блозі проректора Івано-Франківського національного технічного університету нафти і газу, професора Максима Карпаша на сайті Освіта.ua:  https://osvita.ua/blogs/85484/