24 липня 2025 року відбувся четвертий захід у межах «Школи наставника ДФЗО» - тренінг на тему «Ефективна комунікація наставника зі здобувачем освіти про ДФЗО»
Олена БУЧИНСЬКА, кандидат економічних наук, доцент кафедри маркетингу, ментор, тренер-консультант з маркетингових комунікацій та побудови власного бізнесу Київського економічного університету ім. Вадима Гетьмана виступила з темою «Важливість комунікації між наставником та здобувачем ДФЗО».
У своєму виступі спікерка представила аналіз навчання здобувачів за дуальною формою здобуття освіти у 2019–2023 роках. Продемонструвала результати опитувань здобувачів та наставників, що стосувалися якості комунікації, рівня залученості та зворотного зв’язку під час навчального процесу. Особливу увагу приділила кризовим ситуаціям у взаємодії між наставником і здобувачем, окреслила основні функції наставника в системі ДФЗО, а також представила п’ять рівнів комунікації наставника, починаючи від базової інформативної взаємодії до глибокого рівня співпраці та довіри. На завершення виступу спікерка поділилася чек-листом для наставника, який включає ключові кроки та принципи ефективної взаємодії зі здобувачами освіти на всіх етапах дуального навчання.
Віта БУГАЙЧУК, кандидат економічних наук, керівниця навчально-наукового центру кар’єрного розвитку та дуальної освіти, доцент кафедри економіки і підприємництва Поліського національного університету, представила досвід свого університету з організації освітнього процесу на підприємстві в межах дуальної форми здобуття освіти.
У своєму виступі детально розповіла про процедуру організації ДФЗО в університеті. Акцентувала увагу на внутрішніх нормативних документах, які регулюють реалізацію дуальної форми навчання, зокрема - положеннях, угодах, навчальних графіках. Спікерка послідовно окреслила етапи організації навчання, аналізу переваг, недоліків та особливостей ДФЗО. Особливу зацікавленість викликав практичний кейс факультету інженерії та енергетики за спеціальністю 141 "Електроенергетика, електротехніка та електромеханіка", який успішно реалізується спільно з ТОВ "САНРАЙЗ ЕНЕРГЕТИКА". Учасникам було продемонстровано конкретні приклади оформлення документації: програми навчальної та практичної підготовки здобувача за ДФЗО та графік навчального процесу.
Вікторія КРАВЧЕНКО, кандидат психологічних наук, доцент кафедри суспільних наук Івано-Франківського національного технічного університету нафти і газу, присвятила свій виступ психологічним аспектам комунікації між наставником і здобувачем освіти.
Спікерка роз’яснила структуру спілкування та елементи ефективної комунікації в контексті освітньої взаємодії. Окрему увагу приділила моделі комунікації Ф. Шульца фон Туна, яка пояснює, що кожне висловлювання має чотири складові: фактологічну, емоційну, апелятивну та самовиражальну. Ця модель дозволяє глибше зрозуміти, чому виникають непорозуміння в спілкуванні між наставниками та здобувачами, і як їх можна уникнути.
Учасники тренінгу також ознайомилися з практичними вправами, спрямованими на розвиток комунікативних навичок наставника. Спікерка надала психологічні поради, як наставнику краще зчитувати емоційний стан здобувача освіти, уникати бар’єрів у спілкуванні та формувати емоційно безпечне середовище для розвитку.
Захід завершився в атмосфері професійної підтримки, взаєморозуміння та зацікавленості в розвитку якісної дуальної форми здобуття освіти в Україні.