МОН дало старт оновленню стандартів вищої освіти на компетентнісній основі

Днями Міністерство освіти і науки України провело установче засідання науково-методичних комісій (підкомісій) сектору вищої освіти своєї Науково-методичної ради в оновленому складі, оголосивши про початок створення стандартів вищої освіти другого покоління, що базуватимуться на компетентнісному підході.

Активну участь у цьому процесі бере Івано-Франківський національний технічний університет нафти і газу. Згідно з наказом МОН України № 535 від 02.04.2025, до складу профільних підкомісій увійшли: завідувачка кафедри підприємництва та маркетингу Ірина ПЕРЕВОЗОВА (D5 «Маркетинг»), завідувач кафедри інформаційно-вимірювальних технологій Віталій ЦИХ (G6 «Інформаційно-вимірювальні технології») та професор кафедри буріння свердловин Олег ВИТЯЗЬ (G16 «Гірництво та нафтогазові технології»). Професора Олега ВИТЯЗЯ також обрано заступником голови науково-методичної комісії НМК7 з інженерії, виробництва та будівництва, яка об’єднує 22 спеціальності (G1 – G22).

Генеральний директор директорату вищої освіти та освіти дорослих Олег ШАРОВ на засіданні наголосив на ключових факторах, що зумовили необхідність оновлення стандартів, серед яких: зміни в Законі України «Про вищу освіту» (№ 3642); затвердження нових переліків галузей знань та спеціальностей (ПКМУ №1021) і регульованих спеціальностей (Наказ МОН № 373); затвердження оновлених Методичних рекомендацій з розроблення СВО (Наказ МОН № 512) та досягнення стратегічної мети – підвищення якості та конкурентоздатності української вищої освіти відповідно до європейських норм.

Міністр освіти і науки України Оксен ЛІСОВИЙ підкреслив стратегічне значення модернізації вищої освіти для збереження людського капіталу країни. Він зазначив, що нові стандарти мають забезпечити якісну освіту, яка відповідатиме європейським вимогам і потребам ринку праці, а також сприятиме конкурентоздатності українських ЗВО.

Заступник Міністра Михайло ВИННИЦЬКИЙ акцентував на важливості зближення українських освітніх стандартів з європейськими нормами, що розширить автономію закладів вищої освіти.

До основних відмінностей нових стандартів належать:

  1. Компетентнісний підхід: Фокус на здатності застосовувати знання та навички (компетентності) та вимірювані програмні результати навчання (ПРН).

  2. Диференціація підходів: для нерегульованих спеціальностей стандарти будуть менш деталізованими, зосереджуючись на предметній області та обов'язкових компетентностях. Для регульованих спеціальностей стандарти будуть більш жорсткими, детально описуючи обов'язкові компетентності та ПРН, часто узгоджені з професійними та міжнародними вимогами. Стандарт також визначатиме можливі назви ОП та додаткові вимоги.

  3. Визначення предметної області: Першочергове завдання для НМК – чітко окреслити фокус, межі, об’єкти вивчення та діяльності кожної спеціальності для уникнення перетину.

  4. Актуалізація змісту: Стандарти мають відображати сучасний стан галузі та вимоги ринку праці.

Процес розробки координується Директоратом вищої освіти та освіти дорослих МОН, Науково-методичним центром вищої та фахової передвищої освіти у співпраці з НАЗЯВО та іншими стейкхолдерами, а сам процес є важливим кроком до якісної та сучасної вищої освіти в Україні.

 

  • 1
  • 2
  • 3
  • 4