Згідно з Національноою стратегією розвитку освіти України передбачено поступову інформатизацію системи освіти, спрямованої на задоволення освітніх інформаційних і комунікаційних потреб учасників освітнього процесу. Саме тому створення умов для ефективного впровадження інновацій у підготовку фахівців технічного профілю, в тому числі і спеціалістів в сфері автоматизації, є актуальною проблемою. На сьогодні спостерігається зростання популярності дистанційного навчання (ДН), що надає студентові можливість постійного доступу до навчальних матеріалів та можливістю спілкування із викладачем не тільки очно, а й on-line через Internet за своїм місцем проживання чи з робочого місця. Для технічних спеціальностей практична складова є важливою складовою професійної підготовки студентів. Практична підготовка здебільшого реалізується за допомогою лабораторних (ЛР) та практичних занять.
Лабораторні роботи проводять очно у обладнаних навчальних лабораторіях; дистанційно з використанням відповідних емуляторів, тренажерів, віртуальних лабораторій; або за змішаною схемою. Останній варіант можна реалізувати шляхом автоматизованого лабораторного практикуму з віддаленим доступом. Структура лабораторії з можливістю дистанційного доступу представлена нижче.
Автоматизована лабораторія збудована за ієрархічним принципом. На нижньому рівні знаходяться лабораторні комплекси (ЛК) з досліджуваним обладнанням, до складу яких входять мобільні реальні та фізичні моделі-імітатори технологічних керованих об’єктів та різноманітне контролерне обладнання (МІК-51 фірми «Мікрол», ALPHA2 фірми Mitsubishi Electric, SLC500 фірми ALLEN BRADLEY). До ЛК підключені АРМи дослідника через відповідні мережеві засоби. З іншого боку, АРМи об’єднані інформаційною мережею Ethernet з виходом через корпоративну мережу університету в глобальну мережу Internet.
Програмування контролерів та дослідження на лабораторному обладнанні проводиться з АРМ-дослідника через інструментальні програмні компоненти для відповідних контролерів. У SCADA створені об’єктні вікна і віртуальні панелі керування та візуалізації процесу досліджень. При очній формі навчання студенти виконують лабораторні роботи безпосередньо на обладнанні лабораторії з використанням також місцевих органів управління передньої панелі стендів.
Дистанційне виконання лабораторних робіт на автоматизованих ЛК можливе через мережу Internet з використанням програмного продукту ТeamViewer, який забезпечує повне перехоплення потрібного АРМу в лабораторії. Дистанційно, з будь-якого місця де є доступ до глобальної мережі, користувач має доступ до робочого столу АРМ з можливістю роботи у всіх спеціальних програмних компонентах робочої станції. Відчуття реальності виконання ЛР доповнює установлені у лабораторії web-камери, які забезпечують візуалізацію роботи обладнання в реальному часі. Отже, відтворюється режим перебування та власних досліджень у лабораторії.
Дослідницький лабораторний комплекс № 1 Дослідницький лабораторний комплекс № 2 Дослідницький лабораторний комплекс № 3
на базі контролера МІК-51 фірми Мікрол (Україна) на базі контролера ALPHA2 на базі контролера SLC500
фірми Mitsubishi (Японія) фірми Аllen-Вradley (USA)